Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Ο Μπάμπης Βωβός στην γυάλινη πόλη"*

"Οι ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης δε θα γνωρίσουν ποτέ τη δροσούλα που κατεβαίνει στην Κηφισιά"
Γιώργος Σεφέρης, Γράμμα του Μαθιού Πασκάλη 


Κάπου ανάμεσα στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης και την δροσιά που στέκει μποτιλιαρισμένη στην λεωφόρο Κηφισίας, μια σειρά από τίτλους άρθρων ορθώνεται παράλληλα στα γυάλινα κτήρια: ‘’Αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 από τη «Μπάμπης Βωβός»’’, ‘’Συνελήφθη για χρέη ο Μπάμπης Βωβός’’, ‘’Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους ο Μπάμπης Βωβός’’. Ανάμεσα στα ονόματα που αναφέρονται τις τελευταίες εβδομάδες σε υποθέσεις οικονομικών ατασθαλιών ή σκανδάλων, αυτό του Μπάμπη Βωβού ξεχωρίζει στην αναγνωσιμότητα του. Μια υπογραφή επιβεβλημένη εδώ και χρόνια που συνόδευε ως μέρος του τοπίου τα κτήρια που όρθωσε. Ταυτόχρονα με την κάθε οικονομική ή δικαστική έκβαση, οι τίτλοι άλλοτε του οικονομικού και άλλοτε του δικαστικού ρεπορτάζ εξιστορούν το χρονικό μιας πτώσης και μιας εποχής που συναντάει το τέλος της.

Από το «Atrina Center» έως τα εμπορικά συγκροτήματα «Agora» και «Polis», από το «Monumental Plaza» μέχρι το γήπεδο του Παναθηναϊκού και το εμπορικό κέντρο που θα το ακολουθούσε τα οποία ποτέ δεν χτίστηκαν, το επιθετικό real estate του Μπάμπη Βωβού απλώνει μια γυάλινη πόλη στο παρελθόν. Μια γυάλινη πόλη που δεν χτίζεται οριζόντια σαν τις άλλοτε πόλεις, αλλά κάθετα, σαν μια πομπώδης χειρονομία προς τον ουρανό. Πόλη κάθετη, άκαμπτη που δεν τρίζει, ορθωμένη σαν γυάλινη στύση στο σώμα της άλλης πόλης. Άξονας κάθετος που τέμνει τον ορίζοντα και το έδαφος, το περπάτημα, το τρέξιμο, την καθημερινότητα: ‘’δεν λύγιζε, όχι, στεκόταν τελείως άκαμπτη , εκεί, στάση καθόλου ερωτική, ντούρα να την φοβάσαι’’ έλεγε ο Σελίν κοιτάζοντας για πρώτη φορά τη Νέα Υόρκη. Και η Βωβούπολη, μια μακρινή ξαδέρφη από την επαρχία με μητρική της γλώσσα τα σπαστά αγγλικά και επίσημη γραφή της τα greeklish…

 Η χλωρίδα του γυαλιού μεταμορφώνει το φως σε αντανάκλαση, τον ήλιο σε κακόγουστη διακόσμηση. Τα γυάλινα κτήρια του Μπάμπη Βωβού στέκουν ανάμεσα στην ανατολή του ήλιου και την Δύση του, περιφρονούν το σκοτάδι μέσα από έναν τεχνητό φωτισμό ή δανειζόμενα από τις κιλοβατώρες των λεωφόρων. Δεν στεγάζουν κατοικίες αλλά υπηρεσίες, εξυπηρετήσεις, ταχύτητα. Και στην κορυφή τους πιασμένα λίγα σύννεφα κουρελιασμένα.

Μια πόλη -χαλασμένο χαμόγελο που μασάει χορτάρι και φτύνει τσιμέντο. Μια πόλη πρόφαση για να στηθεί ένα όνομα ψηλά πάνω από τους δρόμους που εμείς διασχίζουμε ανώνυμοι. Babis Vovos: όνομα γραμμένο με το εξωτικό κύρος και τον επαρχιώτικο μικρομεγαλισμό των λατινικών χαρακτήρων. Babis: υποκοριστικό που παραπέμπει σε ανώδυνη λαϊκότητα γραμμένο στα λατινικά ενός στρεβλού κοσμοπολιτισμού. Greeklish ορθωμένα επιθετικά στο Αττικό ορίζοντα, σαν βέβηλο χάραγμα καλοκαιρινών παραθεριστών πάνω σε αρχαία μνημεία σε ένα ξεχασμένο τοπίο. Ένα Εγώ από οπλισμένο σκυρόδερμα, άοπλο τώρα στην αμηχανία της πτώσης του.

 Η γυάλινη πόλη, πόλη-καθρέφτης μας παραχώρησε για χρόνια ένα διαστρεβλωμένο είδωλο. Κάποιοι είδανε στον καθρέφτη την Ελλάδα που ονειρεύονταν, κάποιοι άλλοι το σημείο στο οποίο φοβούνταν πως θα καταλήγαμε. Μα ίσως τελικά οι δικαστικές εκβάσεις να μην έχουν και τόση μεγάλη σημασία. Τα κτήρια του Babis Vovos θα στέκουν εκεί με το ύψος τους να γίνεται το μέτρο με το οποίο θα μετράμε την υπερβολή και την εξωστρέφεια, τον μιμητισμό και την αμετροέπεια μιας εποχής που πέρασε. Και ενώ οι λέξεις λιγοστεύουν, από το μέσα δωμάτιο ένα κομμάτι του Nick Cave -το ‘’Straight to you’’- προσφέρει τους πρώτους του στίχους με μπερδεμένη σειρά: ‘’Αυτή είναι η εποχή του μεγάλου χαλασμού/ τώρα τα χελιδόνια ακονίζουν τα ράμφη τους/ και οι πύργοι από ελεφαντόδοντο καταρρέουν ‘’

Πηγή: http://tsalapatis.blogspot.gr/ (Στην Εφημερίδα των Συντακτών)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

"Paraísos Artificiais: Μια πολύχρωμη παράνοια"

«Paraísos Artificiais» ή αλλιώς «Τεχνητοί Παράδεισοι». Πρόκειται για μια βραζιλιάνικη ταινία με σκηνοθέτη τον Marcos Prado και πρωταγωνιστές τη Nathalia Dill στο ρόλο της Έρρικα και τον Luca Bianchi στο ρόλο του Νάντο.  Όλα ξεκινούν σε μια παραδεισένια παραλία στη βορειοανατολική Βραζιλία, όπου γίνεται ένα τεράστιο μουσικό ψυχεδελικό φεστιβάλ. Η ταινία παρουσιάζει ένα κομμάτι των εμπειριών που έζησε το rave κίνημα μέσα από τη trance μουσική, τα ναρκωτικά και το σεξ.  Οι ζωές των δυο πρωταγωνιστών του Nάντο και της Dj Έρρικα, χωρίς να το συνειδητοποιήσουν, ενώνονται από ένα χαοτικό παιχνίδι της μοίρας. Η συνάντησή τους αλλάζει τις ζωές τους για πάντα.  Η ταινία πραγματεύεται το σκοτεινό κόσμο της ψυχεδέλειας και των ναρκωτικών. Η Έρρικα μέσα από τη δοκιμή ενός ναρκωτικού, την «τελετή του πεγιότ», μια τελετή των Ινδιάνων για την αυτογνωσία έρχεται αντιμέτωπη με τους μεγαλύτερους φόβους της και καταφέρνει να τους αντιμετωπίσει. Όταν τους ξεπερνά καλείται να αντιμετωπίσει την πρ

Άλλο ένα ποίημα του Pablo Neruda

Απόψε μου πάει να γράψω τα πιο πικρά στιχάκια.  Να γράψω, ας πούμε: «έχει μι' αστροφεγγιά απόψε και τα μενεξεδιά αστεράκια λαμπυρίζουνε στα χάη ». Της νύχτας ο άνεμος διαβαίνει στους ουρανούς και τραγουδάει. Απόψε μου πάει να γράψω τα πιο πικρά στιχάκια. Την αγαπούσα εγώ, και κάπου κάπου μ' αγάπαγε κι εκείνη. Χιλιάδες βράδια, όπως και τώρα, την έσφιγγα στην αγκαλιά μου. Αμέτρητα φιλιά της έδινα κάτω απ' τον άσωτο ουρανό. Μ' αγάπαγε κι εκείνη, και κάπου κάπου την αγάπαγα κι εγώ.  Πώς να μην τ' αγαπήσεις τα μεγάλα, τα ήμερα μάτια της. Απόψε μου πάει να γράψω τα πιο πικρά στιχάκια. Θα σκέφτομαι πως δεν την έχω εγώ. Θα νιώθω ότι την έχω χάσει. Θ' ακούω την απέραντη νύχτα, την πέντε φορές απέραντη χωρίς εκείνην. Και τους στίχους να πέφτουν στην ψυχή μου όπως πέφτει η δροσιά στο λιβάδι. Τι έχει να κάνει που η δικιά μου αγάπη εκείνηνε δεν την αγγίζει;. . . Έχει μι' αστροφεγγιά απόψε, μα εκείνη δεν είναι μαζί μου. Αυτά λοιπόν. Πέρα, μακρ

Το όνειρο (Pablo Neruda)

Περπάταγα στην αμμουδιά κι αποφάσισα να σ' αφήσω. Πατούσα μια μαύρη λάσπη που τρεμούλιαζε, κι όπως βούλιαζα και ξανάβγαινα πήρα την απόφαση να φύγεις από μέσα μου, με βάραινες σαν πέτρα κοφτερή, και σχεδίασα το χαμό σου βήμα βήμα: θα έκοβα τις ρίζες σου, θα σ' αμόλαγα στον άνεμο μόνη. Αχ εκείνο το λεπτό, καρδιά μου, ένα όνειρο με τα τρομερά φτερά του σε σκέπαζε. Ένιωθες να σε καταπίνει η λάσπη, και με φώναζες κι εγώ δεν ερχόμουν, και χανόσουν, ακίνητη, ανυπεράσπιστη μέχρι που πνίγηκες μέσα στο στόμα της άμμου. Έπειτα η απόφασή μου συνάντησε το όνειρό σου, κι από το χωρισμό που μας έσκιζε την ψυχή, αναδυθήκαμε καθαροί ξανά, γυμνοί, αγαπώντας ο ένας τον άλλον δίχως όνειρο, δίχως άμμο, ακέραιοι και ακτινοβολώντας, σημαδεμένοι από τη φωτιά.